- Η εξωστρέφεια αποτελεί βασικό πυλώνα ανάπτυξης για την εταιρεία τονίζει η κυρία Άννα Καμαρίδη, αντιπρόεδρος του Δ.Σ.
-
Η εταιρεία διακρίνεται από το 2010 για τις επιδόσεις της και συγκαταλέγεται στις 100 πιο υγιείς ελληνικές βιομηχανίες
Πώς εκτιμάτε ότι έκλεισε το 2018 για την εταιρεία σας τόσο σε επίπεδο οικονομικών αποτελεσμάτων όσο και σε επίπεδο εξαγωγών και ποιος ο στόχος για το έτος που μόλις ξεκίνησε;
Η εταιρεία μας έκλεισε το 2018 με καλούς δείκτες και ικανοποιητικά αποτελέσματα που προέρχονται από σκληρό αγώνα. Με θετικό αποτέλεσμα της τάξεως του 15% στον κύκλο εργασιών και νέο ρεκόρ στις εξαγωγές, σε ποσοστό 60% επί των ταχυκίνητων προϊόντων, βελτιώσαμε τη δυναμική μας. Προβλέπουμε περαιτέρω αύξηση για το 2019, με επέκταση σε νέες αγορές και νέα γκάμα προϊόντων. Οι προβλέψεις μας για το 2019 (βασισμένες στα αποτελέσματα του 2018) είναι θετικές. Περιμένουμε αύξηση των πωλήσεών μας σε όγκους και αξίες παρά τη χαμηλή εσωτερική ζήτηση. Στόχος μας παραμένει η διατήρηση της ρευστότητας σε υψηλά επίπεδα, το χαμηλό κόστος δανεισμού και η διεύρυνση της γκάμας των προϊόντων μας. Με την πείρα των 43 ετών και την τεχνογνωσία μας, υπολογίζοντας στη στήριξη της πολιτείας και στη χάραξη κάποιας σαφούς οικονομικής εθνικής στρατηγικής με κυρίαρχο στοιχείο την εξωστρέφεια, θεωρούμε ότι θα ανοίξουμε νέους ορίζοντες. Άλλωστε μόνο οι επενδύσεις και η εξωστρέφεια μπορούν να αναβαθμίσουν τη σημερινή οικονομική πραγματικότητα της χώρας.
Η θετική αυτή εξέλιξη στα μεγέθη της εταιρείας απορρέει από τις αδιάκοπες προσπάθειές μας (παρά τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε) να διατηρούμαστε εξωστρεφείς, με ποιοτικά προϊόντα και ανταγωνιστικές τιμές. Η ΚΑΜΑΡΙΔΗΣ GLOBALWIRE βρίσκεται σε διαρκή εγρήγορση με μόνιμες διορθωτικές κινήσεις ώστε να παραμένει πάντα ανταγωνιστική. Ο στόχος που δηλώνει η κυβέρνηση για αύξηση των εξαγωγών προϊόντων και υπηρεσιών από το περίπου 30% του ΑΕΠ στο 50% το 2025 είναι θετικός και, ως εταιρεία, ενισχύει την προσπάθειά μας να ενταχθούμε στον παγκόσμιο βιομηχανικό χάρτη με ελληνικά βιομηχανικά προϊόντα παραγωγής μας υψηλής προστιθέμενης αξίας.
Η εξωστρέφεια τι ρόλο παίζει για την εταιρεία σας, ποιες οι κυριότερες αγορές στις οποίες απευθύνεστε και ποια τα επόμενα βήματά σας στον σημαντικό αυτόν τομέα;
Η εξωστρέφεια για την ΚΑΜΑΡΙΔΗΣ GLOBALWIRE είναι βασικός πυλώνας μας από το 2004. Συνθέτει τη συνταγή ρευστότητας που χρειαζόμαστε για την τακτοποίηση της οικονομικής μας αυτάρκειας. Με πολύ κόπο και πολλή πίστη ανοίγουμε νέες αγορές. Το 2009 ζήσαμε την απόλυτη ελληνική οικονομική κρίση. Η ζήτηση στην Ελλάδα μειώθηκε δραματικά, οι πωλήσεις σημείωσαν πτώση, ενώ τα capital controls και οι τράπεζες μάς τράβηξαν το χαλί και μας οδήγησαν σε αβεβαιότητα. Ευτυχώς οι εξαγωγές μας προωθήθηκαν και, παρά το δυσοίωνο κλίμα για την ελληνική οικονομία και τα προϊόντα της, καταφέραμε να ανατρέψουμε τα τότε δεδομένα. Η ρευστότητά μας διατηρήθηκε σε άριστα επίπεδα και δεν διακόψαμε να επεκτεινόμαστε και να εμπλουτίζουμε τον παραγωγικό μας κύκλο σε χαλυβουργικά προϊόντα. Από το 2009 έως σήμερα επεκτείνουμε τις δραστηριότητές μας παγκοσμίως. Εξάγουμε σε 60 χώρες και στις πέντε ηπείρους. Επενδύουμε παρά τα εμπόδια φορολόγησης, γραφειοκρατίας, ενεργειακού κόστους και τις επιπτώσεις ενός μη συνεργάσιμου συνδικαλισμού. Με συμμετοχή σε εκθέσεις, επιχειρηματικές αποστολές, δράσεις των υπουργείων, επιμελητηρίων και λοιπών θεσμών που ενισχύουν την εξωστρέφεια παρακολουθούμε τις εξελίξεις. Έχουμε πετύχει υψηλή αναγνώριση στην εγχώρια και διεθνή αγορά. Η εταιρεία διακρίνεται (από το 2010) για τις επιδόσεις της και συγκαταλέγεται μέσα στις 100 πιο υγιείς ελληνικές βιομηχανίες. Οι συνεχείς επενδύσεις σε υψηλούς στόχους ποιότητας, καινοτομίας και το όραμα περαιτέρω ανάπτυξης αποτελούν μοχλό ανάπτυξής μας και κατατάσσουν την εταιρεία στις μεγαλύτερες δυνάμεις του κλάδου.
Στον επενδυτικό τομέα προτίθεστε να προχωρήσετε σε κάποιο καινούριο πρόγραμμα ή πιστεύετε ότι η εποχή δεν σηκώνει τέτοιες ενέργειες και σχεδιασμούς;
Θέλουμε να δημιουργήσουμε στον τόπο μας αλλά και να επεκταθούμε με ασφάλεια σε ένα υγιές επιχειρηματικό περιβάλλον. Αν και χρειάζεται να είσαι ριψοκίνδυνος για να επενδύσεις στην Ελλάδα στη βιομηχανία, έχουμε στο πλάνο μας φιλόδοξα επενδυτικά σχέδια. Ζητάμε καλή διάθεση από την πολιτεία μαζί με συνεργασία και φιλικότητα. Δυστυχώς, το κράτος επιμένει να αγνοεί πως, εκτός των απαιτήσεων που έχει από τον επιχειρηματικό κόσμο, οφείλει να παρέχει ένα σταθερό οικονομικό περιβάλλον, δίχως πολυνομία, με ξεκάθαρους φορολογικούς, εργατικούς και επενδυτικούς νόμους. Αυτά είναι τα εργαλεία της ανάπτυξης. Όσο επικρατούν η αβεβαιότητα και η αστάθεια δεν υπάρχει ανάπτυξη. Ο κλάδος όπου ανήκει η εταιρεία είναι σε άμεση εξάρτηση με την ανάπτυξη. Οι συνθήκες που επικρατούν στην ελληνική οικονομία δεν βοηθούν τη ζήτηση. Η επιχείρηση, λειτουργώντας σε αυτό το περιβάλλον, με καλή διαχείριση, διατηρείται μεν σε υψηλά επίπεδα οικονομικών μεγεθών αλλά δεν μπορεί να πάει ψηλότερα.
Η ανάπτυξη θα έρθει μόνο μέσα από επιθετική επενδυτική πολιτική που θα δίνει στον επενδυτή άμεσες εγκρίσεις εγκατάστασης και λειτουργίας, χαμηλό φορολογικό συντελεστή, χαμηλότερες εισφορές και διευκολύνσεις.
Οι επενδύσεις απαιτούν χαμηλότερη και σταθερότερη φορολογία, άμεσες αποφάσεις εξυπηρέτησης των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, σταθερό πολιτικό και νομικό περιβάλλον και εύκολη πρόσβαση στη χρηματοδότηση. Σήμερα, οι αναπτυξιακοί νόμοι δεν διευκολύνουν τον επενδυτή. Γυρίζουν την πλάτη σε κάθε μορφή ανάπτυξης. Για νέα εποχή της οικονομίας στην ανάπτυξη απαιτούνται νέες επενδύσεις για περισσότερη εμπιστοσύνη από τις διεθνείς αγορές.
Η κρίση σε τι συμπεράσματα και εταιρικές κινήσεις σάς οδήγησε;
Προτεραιότητά μας είναι η διατήρηση κυρίαρχης παρουσίας μας στην ελληνική αγορά. Όμως δεν αρκεί να προστατεύεις το μερίδιο στην αγορά σου, πρέπει να το μεγαλώνεις με αποφασιστικότητα. Στρατηγικές μας είναι η εξάπλωση σε νέες αγορές, η ανάπτυξη δικτύου πωλήσεων όχι μόνο με εμπορία αλλά και με νέες παραγωγές καινοτόμων προϊόντων, καθώς και οι καρποφόρες συνεργασίες. Οι προσπάθειες της εταιρείας ήταν και παραμένουν επικεντρωμένες στους παρακάτω στόχους: α) ελαχιστοποίηση του πιστωτικού κινδύνου, β) βελτίωση της ρευστότητας, γ) μείωση αναγκών σε κεφάλαια κίνησης, δ) περιορισμό λειτουργικών δαπανών, ε) βελτιστοποίηση διαχείρισης αποθεμάτων, στ) διασφάλιση των απαιτήσεων προς ελαχιστοποίηση του κινδύνου των επισφαλειών, ζ) μείωση ημερών κυκλοφορίας αποθεμάτων, η) μείωση ανοιχτών υπολοίπων και ημερών είσπραξης απαιτήσεων, θ) ανάπτυξη εξαγωγών και ι) συνεχή εμπλουτισμό γκάμας προσφερόμενων εμπορευμάτων – προϊόντων.
Με τη βελτίωση και τη σταθεροποίηση αυτών των παραμέτρων θα συνεχίσουμε να παραμένουμε εύρωστοι και ανταγωνιστικοί. Ο επιχειρηματίας πρέπει να αισιοδοξεί, να αναλύει το περιβάλλον στο οποίο συναλλάσσεται η επιχείρησή του λαμβάνοντας προληπτικές και διορθωτικές αποφάσεις όσον αφορά στις επιλογές της επιχείρησής του, να σχεδιάζει εναλλακτικές λύσεις, να διοργανώνει μακροπρόθεσμα και βραχυχρόνια business plans και να ανοίγεται σε νέες αγορές. Να κάνει, δηλαδή, αυτό που πολλές επιχειρήσεις προ της κρίσης δεν έκαναν. Με την ελπίδα ότι θα ξεπεράσουμε τις όποιες αντιξοότητες, προχωράμε στη δουλειά που ξέρουμε καλύτερα να κάνουμε: στην ελληνική παραγωγή – με όλες τις δυσκολίες και τα εμπόδια της. Στεκόμαστε και αγωνιζόμαστε για την ελληνική βιομηχανία.
Τι θα ζητούσατε από την πολιτεία τόσο ως εταιρεία όσο και ως μέλος του κλάδου στον οποίο δραστηριοποιείστε προκειμένου να ασκείτε το έργο σας με όσο το δυνατόν λιγότερα εμπόδια;
Συζητάμε πάντα για πέντε απλά πράγματα:
– Γραφειοκρατία. Απαιτείται περαιτέρω απλοποίηση στις συναλλαγές με το Δημόσιο, ηλεκτρονικές συναλλαγές, διαδικασίες εύκολες και γρήγορες.
– Υψηλό κόστος ενέργειας. Το φυσικό αέριο και το ρεύμα είναι άνω του 50% του βιομηχανικού κόστους. Και αυτό δεν προέρχεται από το κόστος του προϊόντος αλλά από τους συμπληρωματικούς φόρους, όπως φόρος καύσιμων κ.λπ. Αυτό επιδεινώνει την κατάσταση. Μας καθιστά μη ανταγωνιστικούς.
– Χρηματοοικονομικό κόστος. Είναι ακόμη πολύ μεγάλα τα επιτόκια δανεισμού – τριπλάσια της Ευρώπης και πρέπει να γίνει οριστική άρση των capital controls.
– Το ελληνικό brand name. Θεωρούμαστε τριτοκοσμική χώρα, δεν μας έχουν εμπιστοσύνη οι αγορές, οι πελάτες, οι προμηθευτές. Προσπαθούμε να χτίσουμε σχέσεις εμπιστοσύνης και αυτό είναι πολύ δύσκολο.
Θα μπορούσαμε να κατακτήσουμε τις αγορές. Έχουμε δυναμική, έχουμε προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας αλλά δεν έχουμε στήριξη. Ζητούμε στήριξη στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που είναι η ραχοκοκαλιά της οικονομίας.
- Πολύ υψηλή φορολογία. Ασφαλιστικές εισφορές, φορολογία εισοδήματος, διανομή κερδών – πρέπει να μειωθούν τα ποσοστά ώστε να είμαστε ανταγωνιστικοί συγκρινόμενοι με τις οικονομίες γειτονικών χωρών.
Το μέλλον πλέον των ελληνικών επιχειρήσεων στηρίζεται μεν στην ικανότητα των στελεχών της αλλά απαιτεί και πολιτική βούληση. Όταν η πολιτεία αντιληφθεί ότι είναι αναγκαία η από κοινού εφαρμογή ενός σταθερού πλαισίου φορολογικών, ασφαλιστικών, κοινωνικών και ελεγκτικών μέτρων, η οικονομία και η χώρα μπορούν να ελπίζουν σε ανάπτυξη. Η αύξηση της παραγωγικότητας μέσω επενδύσεων, σε καθεστώς σταθερότητας, παραμένει η μόνη ρεαλιστική επιλογή. Ελπίζουμε να πρυτανεύσει η λογική και το 2019 να αποδειχτεί έτος πραγματικής ανάπτυξης.