Πυλώνας ανάπτυξης της οικονομίας τα τρόφιμα

10 Μαΐ Πυλώνας ανάπτυξης της οικονομίας τα τρόφιμα

Share to

Βασίλης Ζαφείρης, εντεταλμένος σύμβουλος του ΣΕΒΤ

Στο γεγονός ότι η ελληνική βιομηχανία τροφίμων και ποτών είναι η πρώτη μεταποιητική δύναμη στη χώρα στάθηκε στην αρχή της ομιλίας του ο κ. Βασίλης Ζαφείρης, εντεταλμένος σύμβουλος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων. Είναι η πρώτη μεταποιητική δύναμη καθώς έχει το 25% του συνόλου της μεταποίησης, έχει την πρώτη θέση στην απασχόληση, γύρω στο 25%, και ο κύκλος εργασίας της είναι περίπου 15 δισ. Επίσης κατέχει την πρώτη θέση στις εξαγωγές, μετά τα πετρελαιοειδή, που είναι μια ιδιαίτερη συνθήκη. Όπως τόνισε ο κ. Ζαφείρης, η διατροφή σήμερα καλύπτει ένα budget της τάξεως των 5,5-6 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 85% είναι τα μεταποιημένα προϊόντα. «Μαζί με τα μεταποιημένα προϊόντα – τόνισε – είναι βασικότατο ότι υπάρχει μια υπέρμετρη αξιοποίηση της ελληνικής αγροτικής παραγωγής, δηλαδή η Ελλάδα παράγει την πρώτη ύλη, εμείς τη μεταποιούμε και εξάγουμε ένα έτοιμο προϊόν». Στο σημείο αυτό ο κ. Ζαφείρης εξέφρασε τη διαφωνία του με τον κ. Κόκκαλη (υφυπουργός Ανάπτυξης και Τροφίμων), που είπε ότι ο αγρότης πρέπει να παράγει, να μεταποιεί, να τυποποιεί, να κάνει marketing εξαγωγών. «Ή το ένα θα γίνει ή το άλλο, όλα δεν είναι λογικό», είπε ο κ. Ζαφείρης. Σχολιάζοντας την τοποθέτηση αυτή και απευθυνόμενος στον κ. Ζαφείρη, ο κ. Κόκκαλης παρενέβη, σχετικά πάντα με τον ρόλο του αγρότη, τονίζοντας ότι «εργάτης γης πάντως δεν πρέπει να παραμείνει». Ανταπαντώντας του ο κ. Ζαφείρης σημείωσε ότι υπάρχουν τρομερά παραδείγματα νέων που ξεκίνησαν αγροτικές επιχειρήσεις και πέτυχαν. Ανέφερε μάλιστα το παράδειγμα των παιδιών που ξεκίνησαν την καλλιέργεια μανιταριών στη Θράκη. Η επιτυχία ήταν τόσο μεγάλη και η ζήτηση που είχε το προϊόν τόσο υψηλή που διεύρυναν την επιχείρηση εντάσσοντας και άλλους παραγωγούς. Ο κ. Ζαφείρης θεωρεί ευλογία την ενασχόληση των νέων με την αγροτική παραγωγή. Άλλωστε θεωρεί ότι ο αγρότης δεν μπορεί να ασχολείται με όλα… «Πόσα καρπούζια να χωρέσουν στην ίδια μασχάλη;» συμπλήρωσε.

Με διψήφια ποσοστά η άνοδος των εξαγωγών στα τρόφιμα

Συνεχίζοντας την ομιλία του, ο εντεταλμένος σύμβουλος του ΣΕΒΤ αναφέρθηκε στο γεγονός ότι «ιδιαίτερα τα τελευταία 10 χρόνια η εξαγωγική δυναμική της βιομηχανίας τροφίμων βρίσκεται σταθερά σε διψήφιο ποσοστό, η πορεία της είναι σταθερά προς τα πάνω και το ποσοστό είναι σταθερά διψήφιο. Αυτό αποδεικνύει ότι το ελληνικό προϊόν στο χώρο της διατροφής είναι πάρα πολύ σπουδαίο. Όλες οι εκθέσεις και ξένων και Ελλήνων αποδεικνύουν ότι η ελληνική οικονομία πρέπει να βασίζεται σε τρεις πυλώνες: εφοπλισμός, τουρισμός και θέματα διατροφής. Το θέμα διατροφής έχει κάτι πολύ ιδιαίτερο, το οποίο ποτέ δεν το έχουμε πιάσει σωστά για να το αξιοποιήσουμε. Το ελληνικό προϊόν, η πρώτη ύλη που παράγεται είναι ευλογημένη. Το κλιματολογικό και το γεωφυσικό της χώρας δημιουργούν ένα προϊόν το οποίο δεν μπορεί να παραχθεί αλλού. Πάρτε σαν παράδειγμα μόνοι σας τα μέλια όλου του κόσμου: την πυκνότητα, το άρωμα, τη γευστικότητα του ελληνικού μελιού δεν θα τα βρείτε ούτε στη Βουλγαρία, η οποία είναι κολλητά με εμάς από επάνω, ούτε στην Ιταλία. Είπε πριν από λίγο ο υπουργός για το ελαιόλαδο, το οποίο κρίνεται ως προς την ποιότητά του από το κατά πόσο ποσοστό είναι παρθένο. Το 68% του ελαιολάδου που παράγει η Ελλάδα είναι εξαιρετικό παρθένο. Η Ιταλία, που έχει κατακτήσει όλον τον κόσμο και που παίρνει το ελληνικό, παράγει το 53% εξαιρετικό παρθένο και όλα τα άλλα είναι μη παρθένα, τα οποία φιλτράρουν και τα κάνουν παρθένα. Έχουμε αυτό το ιδιαίτερο πλεονέκτημα και αυτό πρέπει να αξιοποιήσουμε με τους πολιτικούς, οι οποίοι ιστορικά ποτέ δεν συζήτησαν με τους παραγωγούς. Είπατε πριν από λίγο ότι ζητάμε να μη μας ενοχλούν. Αυτό είναι πάρα πολύ σωστό. Να φανταστείτε ότι στρατηγικές για το πώς πρέπει να γίνονται οι εξαγωγές, στρατηγικές για το ποιο πρέπει να είναι το προϊόν που θα προβάλουμε βγαίνουν από γενικούς γραμματείς, από υπουργεία, χωρίς να συμμετέχουν οι άνθρωποι που εξάγουν, οι άνθρωποι που ξέρουν τι πρέπει να γίνει. Οι αποφάσεις λαμβάνονται ερήμην, αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα ιστορικά, όχι τωρινό… Ό,τι γινόταν πριν από 30 χρόνια γίνεται και σήμερα».

Από την πλευρά του ο ΣΕΒΤ, όπως επεσήμανε ο εντεταλμένος σύμβουλός του, βασίζεται σε τέσσερις: στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, στην καινοτομία, στις επενδύσεις και στην εξωστρέφεια. «Και εκεί, σε αυτό το σημείο – πρόσθεσε – δείχνουμε έναν ζήλο για την αύξησή τους και κατά κάποιον τρόπο δεσμευόμαστε ότι θα συνεχίσουμε να παράγουμε έργο για να αυξηθούν οι εξαγωγές. Το τελευταίο μας έργο του 2017, που πιστεύω ότι είναι ιδιαίτερο, είναι η δημιουργία μιας διεθνούς πλατφόρμας σε έξι γλώσσες, διαθέσιμης σε όλον τον κόσμο, όπου μπορούν παντού οι επιχειρήσεις λιανεμπορίου-εισαγωγών να μπαίνουν, να βλέπουν τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν και να έχουν όλους όσοι τα παράγουν στην Ελλάδα προκειμένου να επικοινωνήσουν και να κάνουν business».