Με τη σφραγίδα του ΕΜΠ το πιο καινοτόμο smoothie της Ευρώπης

sevt1

04 Ιάν Με τη σφραγίδα του ΕΜΠ το πιο καινοτόμο smoothie της Ευρώπης

Το χρυσό βραβείο απέσπασε η ελληνική ομάδα του ΕΜΠ στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό Ecotrophelia με το προϊόν «AVOYOG Smoothie Beverage». ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΗ Η ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΟΥ ΣΕΒΤ.

Μια ξεχωριστή επιτυχία σημείωσε μία ομάδα από την Ελλάδα σε έναν εκπληκτικό διαγωνισμό που γίνεται κάθε χρόνο στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Εφέτος έγινε στο Λονδίνο και η Ελλάδα ανέβηκε στο βάθρο του νικητή, κερδίζοντας το χρυσό βραβείο ανάμεσα σε 16 χώρες. Το γεγονός αποκτά ιδιαίτερη σημασία και αξία δεδομένου ότι ζούμε σε μια περίοδο κατά την οποία παρατηρείται η φυγή νέων και λαμπρών μυαλών στο εξωτερικό.
Ειδικότερα, το χρυσό βραβείο απέσπασε η ελληνική ομάδα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου στον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό Καινοτόμων Προϊόντων Διατροφής Ecotrophelia 2017, η οποία πραγματοποιήθηκε στις 21-22 Νοεμβρίου στο Λονδίνο, στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Τροφίμων «Food Matters Live 2017».
Μεγάλος νικητής της εφετινής ευρωπαϊκής διοργάνωσης αναδείχθηκε το προϊόν «AVOYOG Smoothie Beverage», ένα λειτουργικό ρόφημα αβοκάντου και ορού στραγγιστού γιαουρτιού με πρεβιοτικά και αντιοξειδωτικά, που δημιούργησε η επταμελής ομάδα της Σχολής Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ, αποτελούμενη από τον καθ. Π. Ταούκη, Εργαστήριο Χημείας και Τεχνολογίας Τροφίμων, Σχολή Χημικών Μηχανικών, την δρα Έφη Δερμεσονλούογλου, την υποψήφια  δρα Βάνα Ανδρέου και τις φοιτήτριες Ελένη Παρασκευοπούλου, Ειρήνη Παπαμιχαήλ, Εύη Σαραντάκου και Ζαχαρούλα-Μαρία Ξάνθου.

Σε αυτή την επιτυχία, που δεν είναι και η μόνη τα τελευταία επτά χρόνια διεξαγωγής του διαγωνισμού, καθοριστική είναι η συμβολή, καθοδήγηση και υποστήριξη του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων(ΣΕΒΤ). Το Time TV, θέλοντας και θεωρώντας υποχρέωσή του να αναδείξει τη σημαντική αυτή επιτυχία για την ίδια τη χώρα και βεβαίως την ομάδα που την πραγματοποίησε, φιλοξένησε στο στούντιο για μια πραγματικά ενδιαφέρουσα, όπως αποδείχθηκε, συνέντευξη τη νικήτρια ομάδα, από την οποία έλειπε ο καθηγητής κ. Π. Ταούκης, με την παρουσία της γενικής διευθύντριας του ΣΕΒΤ κυρίας Βάσως Παπαδημητρίου. Ας παρακολουθήσουμε το κείμενο της άκρως ενδιαφέρουσας αυτής συνέντευξης που ακολουθεί:

 

 sevt-2Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω θερμά για την παρουσία σας στο στούντιο του TimeTV και να σας συγχαρώ για την πραγματικά εκπληκτική αυτή επιτυχία. Ο λόγος πρώτα στην εκπρόσωπο του ΣΕΒΤ και γενική διευθύντριά του, κυρία Βάσω Παπαδημητρίου, καθώς ήταν αυτός ο φορέας ο οποίος ουσιαστικά έδωσε το έναυσμα για τη συμμετοχή της ομάδας στον διαγωνισμό. Κυρία Παπαδημητρίου, μιλήστε για τον θεσμό αυτό. Πόσα χρόνια αριθμεί και ποια ήταν η διαδικασία για την πολύ σημαντική εφετινή επιτυχία;

Καλημέρα. Κατ’ αρχήν να ευχαριστήσω για τη συμμετοχή μου στη σημερινή συνάντηση. Να πω ότι ο ΣΕΒΤ διοργανώνει για 7 χρόνια από το 2011 τον εθνικό διαγωνισμό Ecotrophelia και έχει ως στόχο την παραγωγή καινοτόμων και οικολογικών προϊόντων διατροφής. Η διαδικασία είναι κάθε χρόνο η ίδια. Υπάρχει ένα πρώτο στάδιο που συγκεντρώνουμε τους τεχνικούς φακέλους και ελέγχονται από την τεχνική επιτροπή για το αν ανταποκρίνονται στα κριτήρια του διαγωνισμού. Σε δεύτερο στάδιο οι ομάδες φοιτητών που έχουν προχωρήσει στην τελική φάση παρουσιάζουν τις προτάσεις τους για προϊόντα που ξεχωρίζουν όχι μόνο για τη γεύση τους αλλά και για τον φιλικό προς το περιβάλλον χαρακτήρα τους. Θα ήθελα να πω ότι ένας από τους στόχους του διαγωνισμού είναι να στηρίξουμε τη νέα γενιά, τους νέους Έλληνες φοιτητές που ασχολούνται με την επιστήμη των τροφίμων και να τους δώσουμε τη δυνατότητα να παρουσιάσουν τις προτάσεις τους για νέα προϊόντα. Παράλληλα ο διαγωνισμός αποτελεί φυτώριο καινοτόμων ιδεών και για τη βιομηχανία γιατί στο πλαίσιό του δημιουργούνται νέα προϊόντα με στόχο να βρουν αργότερα τον δρόμο τους για την αγορά.

 

Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός λοιπόν έχει δύο στάδια, το ένα διεξάγεται σε εθνικό επίπεδο και στη συνέχεια έχουμε το δεύτερο στάδιο κατά το οποίο συναντώνται όλοι οι διαγωνιζόμενοι σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Σωστά;

Οι νικητές της κάθε χώρας, δηλαδή η ομάδα των φοιτητών που κερδίζει το πρώτο βραβείο στον εθνικό διαγωνισμό, συμμετέχουν στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό.

 

Θέλουμε λοιπόν να στρέψουμε τους προβολείς στην ελληνική συμμετοχή και να μας πείτε πώς συγκεντρώνεται η ομάδα αυτή, ποια είναι η βασική ιδέα που πέφτει στο τραπέζι και προσπαθείτε να υλοποιήσετε και πώς στη συνέχεια αυτό γίνεται πράξη.

Μάλιστα. Εμείς είμαστε από το Εργαστήριο Xημείας και Tεχνολογίας Tροφίμων της Σχολής Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ. Συμμετέχουμε στο διαγωνισμό από το πρώτο έτος διοργάνωσής του και κάθε χρόνο σχηματίζονται ομάδες εντός εργαστηρίου, 2 και 3 ομάδες, οι οποίες αποφασίζουν τι προϊόν θα δημιουργήσουν, οπότε, όπως καταλαβαίνετε, υπάρχουν διάφορες ιδέες.

 

Πρακτικά πότε ξεκινήσατε;

Τον Φεβρουάριο του 2017, οπότε και έγιναν οι πρώτες συναντήσεις. Σχηματίζεται η ομάδα από τους φοιτητές και γίνεται μια μεγάλη συζήτηση για την ιδέα.

 

Πρακτικά καταλήξατε σε κάποια προϊόντα;

Ναι. Στόχος μας ήταν να παρασκευάσουμε ένα ρόφημα τύπου smoothie. Εφέτος η κεντρική ιδέα ήταν αυτή, γιατί κάνοντας μια έρευνα αγοράς διαπιστώσαμε ότι δεν υπάρχουν στα ράφια στην ελληνική αγορά έτοιμα προς κατανάλωση smoothies. Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε ότι οι καταναλωτές έχουν μια προτίμηση προς τέτοιου είδους προϊόντα, που αποτελούνται από φρούτα ενισχυμένα με θρεπτικά συστατικά κτλ. Οπότε, επιλέξαμε το ρόφημα και ως βασικό συστατικό του το αβοκάντο. Είναι ένα ιδιαίτερο φρούτο, έχει πολλά θρεπτικά συστατικά και επίσης έχει και κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως κρεμώδη υφή που πιστεύουμε ότι ταιριάζει απόλυτα σε ένα ρόφημα τύπου smoothie.

 

Μάλιστα. Ωστόσο εσείς θέλατε να εντάξετε σε αυτή την ιδέα σας δύο στοιχεία, την καινοτομία και τον σεβασμό στο περιβάλλον. Ποια ήταν λοιπόν τα στοιχεία που ουσιαστικά τεκμηρίωσαν αυτή την ιδέα;

«Παντρέψαμε» το αβοκάντο με τον ορό στραγγιστού γιαουρτιού, που αποτελεί ένα παραπροϊόν της ελληνικής βιομηχανίας γιαουρτιού, δεν αξιοποιείται πλήρως και με αυτόν τον τρόπο νομίζω ότι δώσαμε τον οικολογικό χαρακτήρα στο προϊόν μας.

 

Πρακτικά αξιοποιείτε ένα προϊόν το οποίο ουσιαστικά δεν ήταν χρήσιμο από κάποια στιγμή για τη βιομηχανία;

Ισχύει αυτό. Οπότε το προϊόν μας αποτελείται από τον ορό στραγγιστού γιαουρτιού με το αβοκάντο και είναι ενισχυμένο με πρεβιοτικά, αντιοξειδωτικά και βιταμίνες.

 

Πώς εργάζεστε λοιπόν στη συνέχεια ώστε αυτή την ιδέα να την κάνετε πράξη; Επίσης πώς συγκροτείται η ομάδα;

Όπως είπαμε και πριν, εμείς ξεκινήσαμε στο πλαίσιο του διαγωνισμού να εργαζόμαστε πάνω στην ιδέα και στην υλοποίησή της τον Φεβρουάριο του 2017. Τα πράγματα δεν ήταν εύκολα για εμάς, χρειάστηκαν πολλές δοκιμές μέχρι να καταλήξουμε στις σωστές αναλογίες και ουσιαστικά να φτιάξουμε ένα προϊόν που, πέρα από καινοτόμο και οικολογικό, θα είναι και νόστιμο. Απαιτούνταν πολλές προσπάθειες ώσπου να καταφέρουμε να κάνουμε νόστιμο το προϊόν μας και βεβαίως να πληροί και όλες τις προϋποθέσεις. Είχαμε θέσει αρχικά κάποιες προϋποθέσεις, να είναι διατροφικά πολύ ωφέλιμο για τον καταναλωτή, να σέβεται το περιβάλλον και γενικά να μην υπάρχει κάποιο αντίστοιχο προϊόν στην αγορά. Δηλαδή το να βγάζαμε ένα νόστιμο προϊόν που υπάρχει ήδη κάποιο αντίστοιχο στην αγορά δεν ήταν μέσα στα κριτήριά μας. Έτσι λοιπόν μετά από αρκετή δουλειά φτιάξαμε το AVOYOG. Από εκεί και πέρα άρχισε όλη η διαδικασία που αφορούσε αφενός τη βελτιστοποίηση του προϊόντος και του τρόπου παραγωγής του και αφετέρου το μάρκετινγκ και την προώθησή του, που ήταν και το άγνωστο κομμάτι για μας και γι’ αυτό νιώθαμε και λίγο έξω απ’ τα νερά μας ως προς αυτό το τμήμα της διαδικασίας.

 

Άρα, η πρότασή σας έχει να κάνει με το ίδιο το προϊόν, τη συσκευασία του αλλά και με την τοποθέτησή του στην αγορά. Σωστά;

Ακριβώς. Ο διαγωνισμός έθετε κάποιες τέτοιες προδιαγραφές. Δεν αρκούσε δηλαδή να δημιουργήσουμε ένα καλό προϊόν, έπρεπε αυτό το προϊόν να μπορεί να στέκεται στην αγορά τόσο ως προς τη ζήτηση όσο και ως προς την εμφάνισή του. Επίσης σημασία είχε και το οικονομικό σκέλος. Δηλαδή αν αυτό το προϊόν έβγαινε σε μια υψηλή τιμή, πάλι δεν θα ήταν στις επιταγές της αγοράς. Οπότε εμείς θέλαμε να φτιάξουμε ένα προϊόν ποιοτικά καλό, το οποίο όμως θα ήταν παράλληλα οικονομικό και ανταγωνιστικό.

 

Βοηθάει το γεγονός ότι το ένα κομμάτι αυτού του προϊόντος βασίζεται και σε μια πρώτη ύλη που μέχρι τώρα δεν ήταν αξιοποιήσιμη;

Αυτό ισχύει, διότι κατ’ αυτόν τον τρόπο το προϊόν καθίσταται προσιτό προς τους καταναλωτές ως προς την οικονομική του πλευρά ενώ παράλληλα έχει προστιθέμενη αξία για τη βιομηχανία και αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία.

 

Οπότε φθάνετε στον εθνικό διαγωνισμό, που έγινε στα τέλη Ιουνίου. Εκεί «συγκρούονται» 15 ομάδες ελληνικών πανεπιστημίων. Ποιοι ήταν οι μεγάλοι ανταγωνιστές σας σε αυτό το στάδιο;

Ο ελληνικός διαγωνισμός ήταν μια πολύ ωραία εμπειρία για εμάς, γιατί ήταν 15 ομάδες των οποίων τα προϊόντα είδαμε και ήταν όλα εξαιρετικά. Ήταν προϊόντα που μας άρεσαν πάρα πολύ γιατί ήταν αποτέλεσμα πολύ ιδιαίτερων ιδεών. Δηλαδή είδαμε προϊόντα που δεν υπάρχουν στην αγορά και θα ήταν εξαιρετικά ενδιαφέροντα αν έβγαιναν.

 

Μιλάμε για ομάδες από ΑΕΙ και ΤΕΙ;

Ακριβώς. Και για συνεργασίες μεταξύ τους.

 

Οι σημαντικότεροι ανταγωνιστές σας από ποιες σχολές προέρχονταν;

Όπως είδαμε, το Πολυτεχνείο πήγε εξαιρετικά στον διαγωνισμό αυτό το έτος. Δηλαδή ήταν ομάδες που κατεβήκαμε μέσα από το ίδιο εργαστήριο και βραβευθήκαμε και πήγαμε πάρα πολύ καλά. Συνήθως μεγάλη τιμητική έχει και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο. Γενικά πάντως το κλίμα ήταν πολύ ωραίο στον ελληνικό διαγωνισμό. Ήταν ένα πολύ ωραίο διήμερο και πραγματικά ωραία εμπειρία για μας.

 

Άρα κερδίζετε το διαγωνισμό σε εθνικό επίπεδο και στη συνέχεια έρχεται ο διαγωνισμός τον Νοέμβριο στο Λονδίνο. Εκεί πώς διαμορφώνεται το κλίμα; Υποθέτουμε ότι θα ήταν αρκετές οι συμμετέχουσες χώρες και άρα μεγάλος ο ανταγωνισμός και η αγωνία σας. Οι μεγάλοι ανταγωνιστές σας, με τους οποίους νιώσατε ότι θα κονταροχτυπηθείτε, ποιοι ήταν;

Τα προϊόντα που πήραν τη δεύτερη και τρίτη θέση από την πρώτη στιγμή αισθανθήκαμε ότι θα πάνε πολύ καλά. Πιο συγκεκριμένα, το δεύτερο βραβείο το πήρε το Ηνωμένο Βασίλειο με ένα sushi λαχανικών, το οποίο ήταν αρκετά πρωτότυπο και άρεσε. Το τρίτο βραβείο το πήρε η Σλοβενία με ένα αντίστοιχο με το δικό μας προϊόν. Συγκεκριμένα είχαν παρασκευάσει ένα ρόφημα με βάση τον ορό όχι γιαουρτιού αλλά γάλακτος, που προκύπτει από την τυροκομία, μαζί με φρούτα του δάσους, δηλαδή ήταν ένα ανταγωνιστικό προϊόν. Τελικά αυτό πήρε την τρίτη θέση και το δικό μας την πρώτη. Ο ανταγωνισμός μας ήταν μεγάλος και τα προϊόντα ήταν πάρα πολύ καλά. Όπως ο ελληνικός έτσι και ο ευρωπαϊκός ήταν υψηλού επιπέδου διαγωνισμοί.

 

Μέσα σε ένα περιβάλλον που υπάρχει μια τόσο μεγάλη δυσκολία οικονομική, που υπάρχει φυγή μυαλών στο εξωτερικό, αυτό που πετύχατε εσείς αντιστρέφει όλη αυτή την εικόνα και δείχνει ότι υπάρχει πραγματικά μια προοπτική για αυτόν τον τόπο. Προκύπτει όμως και ένα ερώτημα, το οποίο θα θέλαμε να μας απαντήσετε εσείς, κυρία Παπαδημητρίου. Μπορεί αυτή η επιτυχία να αξιοποιηθεί από τη βιομηχανία ή θα μείνει ως μια θετική εικόνα σε ακαδημαϊκό επίπεδο;

Κατ’ αρχάς θα ήθελα να πω ότι στα 7 χρόνια που διοργανώνουμε το διαγωνισμό έχουμε διακριθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο τρεις φορές και είναι αρκετά σημαντικό αυτό. Το 2011, που ξεκινήσαμε για πρώτη φορά το διαγωνισμό, κερδίσαμε το πρώτο βραβείο σε ευρωπαϊκό επίπεδο με ομάδα φοιτητών από το ελληνικό Πανεπιστήμιο και το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Το 2014 κερδίσαμε την τρίτη θέση με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και εφέτος, το 2017, κερδίσαμε για δεύτερη φορά την πρώτη θέση στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό. Νομίζουμε ότι οι διακρίσεις αυτές πραγματικά δείχνουν και το υψηλό επίπεδο των Ελλήνων επιστημόνων και της βιομηχανίας τροφίμων. Και θα συμφωνήσω μαζί σας ότι στην Ελλάδα της κρίσης αυτές οι διακρίσεις αναδεικνύουν πραγματικά και τη δίψα των νέων παιδιών, των φοιτητών, για καινοτομία, δημιουργικότητα, ευρηματικότητα και δίνουν και τη δυνατότητα στον κλάδο να «τραβήξει» τα παιδιά αυτά. Μπορούν να αποτελέσουν τα αυριανά στελέχη της βιομηχανίας τροφίμων και πραγματικά ένας άλλος στόχος του διαγωνισμού είναι τα προϊόντα που διακρίνονται ή που δεν διακρίνονται αλλά συμμετέχουν στον διαγωνισμό να βρουν τον δρόμο τους για την αγορά.

 

Τι δείχνει η εμπειρία σας από τα προηγούμενα χρόνια, έχουμε τοποθέτηση αυτών των καινοτομιών;

Στα 7 χρόνια του διαγωνισμού έχουν παραχθεί περισσότερα από 70 προϊόντα, από τα οποία αρκετά έχουν βρει τον δρόμο τους για την ελληνική ή την ευρωπαϊκή αγορά.

 

Άρα δεν αποκλείεται και το συγκεκριμένο προϊόν να μπει στην παραγωγική διαδικασία. Θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε πάρα πολύ γιατί μας δώσατε ένα στίγμα αισιοδοξίας ότι μπορεί σε αυτόν τον τόπο να δημιουργηθεί κάτι θετικό. Σας ευχαριστούμε πολύ γι’ αυτή την επιτυχία σας που κάνει υπερήφανους όχι μόνο την ακαδημαϊκή κοινότητα αλλά και όλη τη χώρα.

Ο διαγωνισμός αυτός δείχνει ότι η ανωτάτη εκπαίδευση μαζί με τη βιομηχανία προωθούν την καινοτομία και είναι ένα μήνυμα πολύ αισιόδοξο και για τη συνεργασία των δύο χώρων και για την προώθηση της καινοτομίας.

 

Σας ευχαριστούμε και πάλι.

Εμείς ευχαριστούμε.