Αισιοδοξεί για το μέλλον ο ΠΣΒΑΚ, τονίζει μιλώντας στους New Times ο πρόεδρός του κ. Θεόδωρος Γιαρμενίτης

cosmetics

11 Οκτ Αισιοδοξεί για το μέλλον ο ΠΣΒΑΚ, τονίζει μιλώντας στους New Times ο πρόεδρός του κ. Θεόδωρος Γιαρμενίτης

Και το 2017 η αγορά καλλυντικών κινείται ανοδικά και σε αυτό συντείνουν και οι πωλήσεις on line

Τα ελληνικά καλλυντικά είναι μόδα

Παρά το σοκ που υπέστη και η βιομηχανία της ομορφιάς, όπως και άλλοι κλάδοι, κατά τα πρώτα χρόνια της κρίσης, κατάφερε στη συνέχεια να ισορροπήσει και τώρα παρουσιάζει ανοδικούς ρυθμούς, σύμφωνα με όσα επισημαίνει μιλώντας στους New Times ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Βιομηχάνων & Αντιπροσώπων Αρωμάτων & Καλλυντικών (ΠΣΒΑΚ) κ. Θεόδωρος Γιαρμενίτης. Στην ανοδική αυτή πορεία σημαντική είναι η συμβολή των on line πωλήσεων, ενώ ένα ιδιαίτερα ενθαρρυντικό στοιχείο είναι και η ενίσχυση των εξαγωγών του κλάδου. Σύμφωνα με τον κ. Γιαρμενίτη, οι ελληνικές εταιρείες, παρά τις οικονομικές δυσκολίες, έχουν εξαπλωθεί σε όλες τις ηπείρους και ιδιαίτερα στις νέες αγορές Κίνα, Βιετνάμ, Αραβικά Εμιράτα, Κορέα, Ν. Αμερική κ.ά.

 

Κύριε Γιαρμενίτη, πόσο έχει επηρεάσει η κρίση τον κλάδο των καλλυντικών, ο οποίος ωστόσο φαίνεται να αντιστέκεται σθεναρά αν κρίνουμε από το γεγονός ότι τα τελευταία δύο χρόνια παρουσιάζει και αύξηση πωλήσεων. Έτσι δεν είναι;

Τα πρώτα χρόνια της κρίσης ο κλάδος καλλυντικών επηρεάστηκε, όπως και οι άλλοι κλάδοι. Το σοκ ήταν μεγάλο για τη βιομηχανία της ομορφιάς που είχε ως το 2010 αλματώδη άνοδο, τόσο σε προϊόντα όσο και σε υπηρεσίες (η συνολική αξία ήταν 1.450 εκατ. ευρώ). Τα δύο τελευταία χρόνια η κατανάλωση έχει σταθεροποιηθεί στα 900 εκατ. ευρώ και με αύξηση των ελληνικών εξαγωγών, ιδιαίτερα σε νέες αγορές εκτός Ευρώπης που φθάνουν τα 200 εκατ. ευρώ. Το 2016 και το 2017 η αγορά μας κινείται ανοδικά και σε αυτό συντείνουν και οι πωλήσεις on line.

 

Πού οφείλεται αυτή η θετική εξέλιξη για τον κλάδο, δεδομένου μάλιστα και του ότι το καλλυντικό δεν συγκαταλέγεται στα προϊόντα άμεσης ανάγκης ή μήπως είναι λάθος αυτή η εκτίμηση;

giarmenitis

Ο κ. Θεόδωρος Γιαρμενίτης πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Βιομηχάνων & Αντιπροσώπων Αρωμάτων & Καλλυντικών (ΠΣΒΑΚ)

Η θετική εξέλιξη οφείλεται στο ότι τα δίκτυα καλλυντικών είναι πολλά και δυναμικά (φαρμακεία, σουπερμάρκετ, μίνι μάρκετ, πολυκαταστήματα, door to door, κέντρα ευεξίας, ξενοδοχειακά spa, κομμωτήρια). Επίσης οφείλεται στα καινοτόμα προϊόντα, όπως καθαριστικά προσώπου, κρέμες, οδοντόκρεμες, βαφές, σαμπουάν, conditioner, σαπούνια, κραγιόν, σκιές, αντηλιακά, αδυνατιστικά και άλλα. Στο ερώτημά σας αν τα καλλυντικά είναι πρώτης ανάγκης, η απάντηση είναι «ναι», λόγω του ότι, εκτός από προϊόντα καλλωπισμού, είναι και προϊόντα υγείας, δηλαδή του «ευ ζην».

 

Εκτιμάτε ότι η αύξηση αυτή των πωλήσεων θα συνεχιστεί και κατά το τρέχον έτος και ποια είναι η αξία της ελληνικής αγοράς καλλυντικών;

Βάσει των στοιχείων της αύξησης της κατανάλωσης του τελευταίου τριμήνου (2,6% – στοιχεία ΣΕΒ), μας επιτρέπεται να αισιοδοξούμε. Σε αυτό μας ενθαρρύνει και η καλή προβολή των προϊόντων από τις εταιρείες καλλυντικών, οι προσφορές, το e-commerce και οι πωλήσεις σε τουριστικούς προορισμούς με την αύξηση του τουρισμού και ιδιαίτερα σε αντηλιακά προϊόντα.

 

Στις πωλήσεις προϊόντων του κλάδου ποιο ποσοστό κατέχουν τα εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα και ποιο τα εισαγόμενα; Ποια η σύγκριση σε σχέση με τα προ κρίσης στοιχεία;

Όσον αφορά τις πωλήσεις καλλυντικών, τα σκήπτρα κατέχουν οι εισαγωγές (65%). Αυτό οφείλεται στο ότι οι εταιρείες που έχουν μεγαλύτερη δυναμική είναι οι πολυεθνικές και λόγω προϊστορίας στην αγορά. Το υπόλοιπο ανήκει στις ελληνικές εταιρείες, οι οποίες παρά την κρίση παρουσιάζουν νέα και καινοτόμα προϊόντα (φυσικά δερματολογικά). Αυτές οι εταιρείες έχουν μεγάλο μερίδιο και στις εξαγωγές και στον ιατρικό χώρο (δερματολόγοι – πλαστικοί).

 

Ποια είναι η εικόνα της εξαγωγικής δραστηριότητας του κλάδου και τι εκτιμάτε ότι πρέπει να γίνει ώστε να ενισχυθούν περαιτέρω οι εξαγωγές;

Η εικόνα της εξαγωγικής δραστηριότητας του κλάδου είναι ενθαρρυντική υπό τον όρο ότι το κράτος θα αλλάξει πολλά για τους εξαγωγείς (ρευστότητα, ΕΣΠΑ, ΦΠΑ, capital controls, φορολογία, ενέργεια). Εμείς δεν έχουμε παράπονο από τους ιδιωτικούς φορείς εξαγωγών (ΣΕΒ, ΠΣΕ, ΕΒΕΑ) που ενισχύουν τις προσπάθειες.

Οι εταιρείες, παρά τις οικονομικές δυσκολίες, έχουν εξαπλωθεί σε όλες τις ηπείρους και ιδιαίτερα στις νέες αγορές Κίνα, Βιετνάμ, Αραβικά Εμιράτα, Κορέα, Ν. Αμερική κ.ά. Τα ελληνικά καλλυντικά είναι μόδα (φυσικά καλλυντικά).

 

Θα λέγατε ότι η νέα τάση τείνει προς τα δερμοκαλλυντικά ή σε κάποιου άλλου τύπου προϊόντα;

Η ευρωπαϊκή νομοθεσία, στην οποία ανήκουν τα ελληνικά σε κυκλοφορία καλλυντικά, είναι μία. Απλώς διαφοροποιούνται οι ουσίες, τα πρόσθετα και τα συντηρητικά και αλλάζουν τα δίκτυα πώλησης. Ο ΠΣΒΑΚ είναι μέλος του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Καλλυντικών, Cosmetics Europe, και ακολουθεί το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι, που είναι πολύ αυστηρό.

 

Ποιες οι προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου και ποιες ενδεχομένως νέες αγορές θα στηρίξουν αυτές τις προοπτικές;

Όπως ανέφερα ήδη, νέες αγορές είναι οι αναπτυσσόμενες και παρθένες αγορές. Γιατί όχι και τα κοντινά μας Βαλκάνια;

 

Υπάρχουν κάποια θέματα-προβλήματα, τα οποία απασχολούν ιδιαιτέρως τις επιχειρήσεις του κλάδου και την επίλυση των οποίων προωθείτε ως Σύνδεσμος;

Θέματα-προβλήματα υπάρχουν και θα υπάρχουν λόγω της πολυνομίας και της δυσκαμψίας του ελληνικού Δημοσίου. Π.χ. αναμένουμε από το 2013 την ΚΥΑ για την εφαρμογή του Κανονισμού των Καλλυντικών (1223/2009). Αναμένουμε επίσης τη διαβούλευση στον ΕΟΦ. Επίσης έχουμε ζητήσει την αλλαγή του 1% (φόρος) επί των πωλήσεων στα καλλυντικά (πρόταση εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ Οκτωβρίου 2016).

Η όμορφη βιομηχανία συγκαταλέγεται μέσα στις πιο μεγάλες και αποδοτικές βιομηχανίες παγκοσμίως. Αρκεί να δούμε την εικόνα σε αριθμούς.

Η κατανάλωση ανά ήπειρο:

  • Ευρώπη: 72 δισ. ευρώ
  • Ηνωμένες Πολιτείες και Ν. Αμερική: 47 δισ. ευρώ
  • Κίνα: 29 δισ. ευρώ
  • Ιαπωνία, Ασία: 18 δισ. ευρώ

Σήμερα στη χώρα μας, με το 1 δισ. ευρώ κατανάλωση (εισαγωγές – εξαγωγές), αισιοδοξούμε για το μέλλον ώστε να επανέλθουμε στα επίπεδα προ κρίσης. Ο ΠΣΒΑΚ μόνο προσφέρει στο κράτος και στην κοινωνία.